Litt om kjøreopplæring

Stangeland Trafikkskole AS

Litt om kjøreopplæring

Øvingskjøring kan finne sted to år før alderskravet til førerkortet men ikke tidligere enn 15 år.  Våre dyktige og blide lærere følger opplæringsplanene fra Vegdirektoratet og lager et effektivt opplegg for deg. Når du har bestått teoriprøven på trafikkstasjonen, gjennomført all obligatorisk opplæring og har nådd læreplanens mål, er du klar til den praktiske førerprøven. Snart kan førerkortet være ditt!

Obligatorisk opplæring

Alle førerkortklassene har krav om en del obligatorisk opplæring som du må fullføre før du kan gå opp til den teoretiske og den praktiske førerprøven. Det finnes ingen standard for hvor mange undervisningstimer en elev trenger, dette er individuelt og ahenger av hvordan du lærer, hvor tidlig du starter og hvor mye du øvelseskjører hjemme.

Klasse B

Du må ha gjennomført trafikalt grunnkurs, før du starter med opplæring ved trafikkskolen og privat øvelseskjøring. Du må også ha nådd riktig alder for den førerkortklassen du skal ta førerkort i. Er du over 25 år og ikke har førerkort fra før, trenger du bare å fullføre førstehjelp og mørkedemonstrasjon, før du starter på den videre opplæringen ved en autorisert trafikkskole.

Klasse AM146

Mopedførerkort (AM146) tillater kjøring av moped med en maksfart på 45 km/t. Minstealderen for dette førerkortet er 16 år.

Dere må ha refleksvester merket med den røde «L», to-veis kommunikasjon, kjøretøy i riktig førerkortklasse og ledsager må kjøre mellomtung eller tung motorsykkel. Opplæringen starter med et obligatorisk 3 timers kurs med teori og refleksjon om det å være en motorsyklist. Den praktiske opplæringen som skal gjøre deg til en dyktig motorsyklist vil variere avhengig av hvilken MC klasse du skal ta.

I denne klassen er det ingen praktisk førerprøve, men det kreves bestått teori prøve ved en av statens vegvesenets trafikkstasjoner. Før du kan avlegge denne prøven må du ha levert søknad om førerkort og ha gjennomført obligatorisk opplæring. Husk at trafikalt grunnkurs må være gjennomført før du starter kurset.

Inneholder bruk som krever aktivt samtykke

For å gi deg en best mulig kundeopplevelse analyserer vi hvordan nettsidene våre blir brukt.